Walter Luykenaar
Nieuws & Acties

Walter Luykenaar, creatieve kracht van de Voedselbank.

Heb je er ooit bij stil gestaan hoe het komt dat de voedselbank in de top 5 van Nederland staat als het gaat om naamsbekendheid van goede doelen? Dat is allemaal niet zomaar en vanzelf gegaan. Een van de mensen die hieraan hebben bijgedragen is grafisch vormgever Walter Luykenaar. Dit jaar is hij alweer 12,5 jaar actief voor de Voedselbanken Nederland en voor Voedselbank Arnhem.

Huisstijl

Toen in 2013 de 110 voedselbanken in Doorwerth bij elkaar kwamen voor de oprichtingsvergadering van de Vereniging van Voedselbanken Nederland was Walter erbij.

Hij vertelt: “De landelijk coördinator Pien de Ruig wilde de communicatie van de voedselbanken professionaliseren. Ik werd als grafisch vormgever gevraagd om de huisstijl van de voedselbanken verder op te zetten en zogezegd over alle 110 voedselbanken ‘uit te rollen’. Dat was maanden werk. Naast het nu bekende logo moest het ook per voedselbank (dus alle 110) aangepast worden met de plaatsnaam en andere specifieke gegevens zoals het telefoonnummer en het adres. Voor alle voedselbanken (inmiddels 180) heb ik zaken zoals briefpapier, memopaper, visitekaartjes, templates, brochures bedacht en vormgegeven. Ook de jaarverslagen komen bij mij langs. Eerst zorgde ik ervoor dat het op papier werd gedrukt, maar de laatste jaren gaat eigenlijk alles digitaal. De voedselbank is ook door de huisstijl herkenbaar en bekend geworden.”

Vormgeven

De vader van Walter werkte als verkoopleider bij een verffabriek en deed ook wat drukwerk ‘erbij’. Walter: “Vormgeving en marketing vond ik al interessant. Toen kreeg ik op een gegeven moment als 16-jarige ook een bijzonder vormgegeven blad van Volkswagen onder ogen. Dat heeft bijgedragen aan mijn keuze om naar de Kunstacademie te gaan. Ik heb getwijfeld tussen binnenhuisarchitectuur en grafische vormgeving. In mijn beleving was er een betere toekomst in de reclame. Dat is en blijft altijd nodig dacht ik, én ik was goed in typografie: dus het werd grafische vormgeving.

Na deze opleiding heb ik actief drukkerijen rondom mijn woonplaats Driebergen benaderd en ik vond snel werk. Toen ben ik al begonnen met het vormgeven en maken van huisstijlen en reclame-uitingen van bijvoorbeeld schoenpoets, maar ik ontwierp ook kartonnen displays voor in winkels waarmee reclame werd gemaakt voor Prodent tandpasta.

In het begin heb ik nog gewerkt met boekdruk en loden letters die gezet moesten worden en later werkte ik met offset drukken. Sinds 1987 werkte ik al met desktoppublishing en sinds de komst van de Mac in 1990 kan er iedere keer weer meer.

Je kon het toen wat betreft vormgeving eigenlijk al zo gek niet bedenken: van een boek voor een rozenkweker, stickers voor op de banden van Continental op de RAI, en alles wat daartussen zat.”

Arnhem

Op zijn 27ste is Walter getrouwd met Grace en startte hij zijn carrière bij de Enka in Arnhem. Voor dit bedrijf (nu Akzo Nobel), heeft hij 38 jaar gewerkt. “Daar heb ik ook alles vormgegeven wat je maar kunt bedenken; van suikerzakjes tot jaarverslagen. Ontzettend leuk werk omdat je met heel veel verschillende mensen samenwerkt en dus veel contacten hebt.”

Walter heeft, samen met Grace, zich ingezet voor de oprichting van de Kledingbank Arnhem en ook meegewerkt aan de vormgeving van brochures voor Stichting Gaandeweg, die vakanties organiseert voor gezinnen met jonge kankerpatiënten.

Jubileum

Zoals gezegd is Walter inmiddels 12,5 jaar actief voor zowel de landelijke Voedselbanken Nederland als voor Voedselbank Arnhem. “Dat is ongeveer twee dagen per week werk. Bijvoorbeeld aan ‘De MEEdeler’, ‘de Vrijwilliger’, ‘de Blikopener’ maar ook de vormgeving van allerlei drukwerk, banners, jaarverslagen. Alles wat er in mijn vakgebied komt kijken bij de voedselbank(en). Op dit moment ben ik bijvoorbeeld een beachvlag aan het ontwerpen en druk met het project Onder de radar.”

Gelukkig voor de communicatie van de voedselbanken is Walter nog niet van plan om te stoppen. ”Ik ben 78 jaar en nog enthousiast met mijn vak bezig. Er komen steeds nieuwe dingen op mijn pad en ik vind het leuk om ontwikkelingen en toepassingen te volgen en zelf uit te vogelen. Met zoiets als Photoshop en AI zijn er allerlei nieuwe mogelijkheden binnen mijn vakgebied die ik toe kan passen.”

Walter Luykenaar blijft zo een waardevolle kracht binnen de Voedselbank Nederland en Voedselbank Arnhem. Wij zijn blij met al zijn creativiteit en zijn vakmanschap die bijdragen aan onze missie!