
Wat je als hulpverlener moet weten
Informatie voor hulpverleners
Wij vinden een goede samenwerking met hulpverleners in de regio heel belangrijk. Jij kent tenslotte de mensen om wie het gaat dus jij kunt het beste inschatten of het aanvragen van een voedselpakket nodig is.
Wij hanteren een aantal vaste criteria om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een voedselpakket. Voldoet jouw klant inderdaad aan deze criteria? Vul dan het formulier Aanvraag voedselpakket in.
Hoe vraag je een voedselpakket aan voor jouw cliënt?
- Vul op het aanvraagformulier alle inkomsten en vaste uitgaven van de klant in. Je ziet dan wat overblijft aan leefgeld (eten, kleding, ontspanning en dergelijke).
- Je vindt in de Regels en criteria of je met dat leefgeld een pakket aan kunt vragen. Dat hangt af van het aantal volwassenen en kinderen in een huishouden.
- Stuur het ingevulde formulier naar aanmelding@voedselbankarnhem.nl.
- Wij beoordelen elke dinsdag alle aanvragen die wij in de week daarvoor hebben ontvangen. Je krijgt op die dinsdag een mail van ons met de bevestiging van toekenning of afwijzing. Of we bellen/mailen als wij vragen hebben over de aanvraag.
Regels & criteria
Om te beoordelen of iemand een voedselpakket krijgt, hanteren wij landelijke regels en criteria. De volledige, vastgestelde toekenningscriteria per 1-1-2025 vind je hier: Toekenningcriteria voedselbanken 2025
Als het besteedbaar bedrag van een huishouden onder de VBN norm zit, helpen wij wekelijks met voedselondersteuning. Deze ondersteuning is voor gemiddeld 3 dagen per week. Het aantal voedselproducten hangt af van het aantal personen binnen een huishouden, met uitzondering van pleegkinderen.
Minimaal 1x per 6 maanden hebben we een gesprek (herintake) met de klant waarbij de persoonlijke en financiële gegevens worden geactualiseerd.
